Cart 0

Blir du bedre i ALT om du øker din maksimale muskelstyrke?

Andreas Thorkildsen Maksimal muskelstyrke Styrketrening

Mange, spesielt idrettsutøvere, har ofte mye å hente på å optimalisere styrketreningen de bedriver (om de i det hele tatt trener styrke da!) Altfor ofte hører man fra for eksempel fotballspillere, at de ikke trener bein, fordi de løper nok på fotballbanen, og dermed trener beina mer enn nok… Det er ikke slik det fungerer! Pushups dameStyrke er en fysisk kvalitet, akkurat som løping er en kvalitet, og fotballspilling er en kvalitet. Utøvere, særlig innen lagidrett, løping, og alt som ikke er rene kraftidretter, har en tendens til å nedprioritere styrketrening – i STOR grad. Jo større motor en bil har, desto større potensial har den for å bevege seg raskere, i likhet med at en person som har en større maksimal muskelstyrke (større motor), har et større potensial for kraftutvikling. Dette vil for eksempel si at en fotballspiller, eller langdistanseløper, vil, ved å øke sin maksimale muskelstyrke, jobbe mer effektivt under løp og øvrige tekniske momenter. Et eksempel for å illustrere poenget… Se for deg at du i dag ligger på 80% av din maksimale muskelkapasitet når du løper svært nære det man populært kaller “melkesyreterskelen”, altså der du kan ligge å arbeide hardt og effektivt, men også er veldig nære å gå på en smell. La oss si du mangler maksimal muskelstyrke… og har et maksløft på 100 kg i knebøy. Du starter å fokusere på trening av maksimal muskelstyrke, og etter et par måneder øker du maksløftet ditt i knebøy til 150 kg. Knebøy dameOm du kun fokuserer på styrke, ikke muskelvekst, vil du faktisk kunne veie nøyaktig det samme, men nå ha en langt større kapasitet til å utvikle muskelkraft, noe du må gjøre hvert eneste steg du tar… På grunn av dette vil du nå din tidligere 80%, og der du var på nippet av å gå på en smell, være nærmere 70% grunnet motoren du har oppbygget og “pimpet”! Tallene er kun et eksempel for å illustrere et poeng, og det er poenget og budskapet som er vesentlig her. Økt maksimal muskelstyrke vil ikke bare kunne øke arbeidskapasiteten din, men også øvrige kvaliteter – særlig eksplosiv styrke.  Altfor mange utøvere fokuserer på eksplosiv trening, når de heller burde dedikere tid på maksimal muskelstyrke, for faktum er at en økning i denne kvaliteten er MYE enklere, enn å øke eksplosive kvaliteter, gjennom eksplosiv trening alene. En større motor har et større potensial for å utvikle styrke, raskt. En lav motor, har et mindre potensial. Om styrken din per dags dato er lav, er altså fokus på maksimal styrke noe som vil øke øvrige styrker, som arbeidskapasitet, og eksplosiv styrke, raskt og effektivt. Likevel vil du nå en grense der du ikke lenger vil tjene særlig på å bli sterkere, men dette er trolig lengre opp en hva du ser for deg, eller håper på. Det er en grunn til at Andreas Thorkildsen, som kaster et spyd som veier svært lite (800 gram), ser det nødvendig å jobbe seg opp til 200 kg i benkpress!  Se klippet av løftet hans her (selv om teknikken er dårlig, så er det en stor demonstrasjon av styrke). Større maksimal muskelstyrke gjør det enklere å demonstrere eksplosiv styrke.. Ja, selv når “motstanden” bare er 800 gram! Men igjen, kun til et visst punkt. Thorkildsen har nok sett ENORM fremgang i evne til å kaste langt fra han løftet 100 kg i benkpress til der han er i dag, eller var for et par år tilbake da han løftet 180 kg og var på topp. PushupsHan vil nok derimot ikke se særlig stor fremgang ved å øke maksstyrken ytterligere, noe vi kanskje også har fått bevist med hans resultater de siste par sesongene. Han har trolig vært sterkere i denne perioden, men likevel kastet kortere enn tidligere (noe som kan ha flere årsaker). Jeg tipper han ikke vil se noe fremgang selv om han skulle øke til for eksempel 220 kg i benkpress, dette grunnet hva man kaller “explosive strength deficit” - eksplosive kvaliteter som kast, hopp og spark tar såpass kort tid å utføre at du ikke kan “tappe” ut hele styrkepotensialet ditt, og når du er på DETTE nivået er det på tide å “vedlikeholde” maksimal muskelstyrke, mer enn å søke fremgang.  Utøvere av alle idretter (og vanlige folk) har behov for, og kan tjene godt på, å øke sin maksimale muskelstyrke. Om styrken din ikke er veldig stor, vil du faktisk ikke tjene særlig mye på å trene for utholdende og ekpslosiv styrke, da motoren din rett og slett trenger å bli større, før den blir “trimma” maksimalt. Et eksempel på dette ser du i klippet under, der norgesmesteren i BikeTrial, Eirik Ulltang, forklarer at han “før trodde han ble større og tregere av å trene styrke, men nå hoppere høyere og mer effektivt på sykkelen enn noensinne”, grunnet økt maksimal muskelstyrke! https://www.youtube.com/watch?v=jwOdr7mvqg4 Jeg håper budskapet kom godt nok frem i dette innlegget, og at du forstår viktigheten av maksimal muskelstyrke. Det er ikke enden på alt, men det er starten for det meste. Om du vil bli kurset i styrketrening, slik at du kan trene på en korrekt måte, både hva gjelder teknikk og treningsprogrammering for å bli så sterk du kan bli – klikk her. Hvem vet, kanskje du ender opp med å bli Sertifisert StyrkeCoach og kan jobbe som StyrkeCoach du også.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published