Cart 0

Skal du ha effekt av rehab og skadeforebyggende øvelser må du behandle dem som baseløft!

Skadeforebyggende trening

Er det noe de fleste gjør når jeg snakker om og anbefaler baseløft, så er det å ta til seg rådet og TRENE baseløftene, men det virker dessverre ikke som det er like stor entusiasme rundt rehabiliterende og skadeforebyggende øvelser.

skada vektløfterØnsker du å bli sterkere og samtidig vil være skadefri må du lese videre, da de fleste bommer på et grunnleggende poeng!

I skrivende stund sitter jeg på Starbucks i Miami, og kan vel ikke klage på det akkurat, men det er noe jeg kan klage på, nemlig kroppen min. Jeg har vært utenfor vanlige rutiner i et par mnd nå, noe som har gjort at jeg ikke har fått fokusert på de skadeforebyggende tiltakene jeg gjør på vanlig basis. 

Jeg kan ikke klandre andre enn meg selv, og historien kan ikke forandres, så jeg får bare leve med at kroppen begynner å si ifra. Det er ikke snakk om alvorlige saker, men ubehag i skuldre og nakke er ikke noe jeg ønsker heller…

Vanligvis kjører jeg regelmessig på med egenmassasje, leddmobilisering, og stabiliserende øvelser for å holde kroppen rustet mot det meste. Når jeg nå ikke har gjort det på skikkelig vis, over noen uker, “skjønner jeg” hvorfor jeg stadig maser om viktigheten av dette til kunder og bekjente. Det føles bare ikke bra å sette dette på ”pause”.

Jeg som snakker så mye om dette burde da vite bedre og gjøre det åkkesom tenker du kanskje, og det har du nok rett i, men av og til (nesten alltid) er det enklere å hjelpe andre enn en selv, og da må man ta konsekvensene av dette. 

Så til poenget…

Eirik SandvikSjansen er stor for at du kjører baseløft og vanlig styrketrening på regelmessig basis. Er du en typisk treningsentusiast kjører du på med 3-5 styrkeøkter i uka, og lar ”aldri” noe komme i veien for øktene dine. Du SKAL ha dem inn, uansett! 

Kan du si det samme om skadeforebyggende og rehabiliterende trening?

Nei, ikke bare ”den uka du virkelig satte inn støtet og gjorde ALT”… heller ikke den gode treningsmåneden der du fulgte planen fra punkt til prikke… nei, jeg mener.. Er du LIKE seriøs og kontinuerlig med dette, som med baseløft og styrketrening?

Om du svarer ”ja” på dette, tar jeg virkelig av meg hatten for deg, men sjansen er stor for at du ikke kan gi meg det svaret…

Om du ikke utfører rehab og skadeforebyggende trening like kontinuerlig, hvordan kan du da klage på at kroppen ikke er smerte og skadefri?

Tenker du at det er rart du ikke blir sterkere om du har et par uker med planlagt (eller ufriviillig) treningsfri fra baseløft og styrketrening?  

Selvsagt ikke.

Du vet du må gjøre følgende for at baseløft skal gi deg ønsket fremgang:

  1. Du må faktisk løfte de fordømte baseløftene på regelmessig basis
  2. Du må faktisk gjøre dette over lengre perioder (”for alltid”)
  3. Du må alltid utføre dem KORREKT!

Så, igjen.. skal du ha effekt av rehab og skadeforebyggende øvelser må du behandle dem som du behandler baseløft og styrketrening.

SÅ enkelt er det… i teorien. 

Det er kun opp til DEG hva du gjør i praksis.

Konsekvensene av handlingene dine er det kun DU som avgjør, og er du ikke skade- eller smertefri i dag, er det på grunn av hva du har gjort, og hva du ikke har gjort.

Jeg anbefaler alle å starte på den rette veien ved å innlære prinsippene og øvelsene i boken min, ”Det Beste Innen Skadeforebyggende Trening”. Her får du god drahjelp til å hjelpe deg selv på en korrekt og kontinuerlig måte.

Du klager ikke på en svak kropp om du ikke trener styrke, så ikke klag på en smertefull kropp om du ikke har fokus på skadeforebyggende trening!

 



Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published