Cart 0

5 av mine beste tips for å bli så eksplosiv som mulig!

Dynamic-Effort Method Eksplosiv Eksplosivitet Max-Effort Method Styrketrening

Hvem vil vel ikke utvikle god eksplosivitet? Det kommer nesten alltid godt med å være eksplosiv. Alt ifra idrett, til å redde seg inn etter å ha sklidd på isen, avhenger av eksplosivitet. Ofte er eksplosivitet avgjørende for om man lykkes, eller ei.. her følger 5 av mine beste treningstips for å utvikle eksplosivitet.

1. Du må lære “Full Contact”!

Core, eller kjernetrening? Du har hørt om det. Det handler enkelt og greit om å ha full kontakt mellom alle ledd når det trengs. Jeg skrev om dette i min artikkel på T-Nation.com, Full Contact Core. Eksplosivitet handler om å “slå på” alt når det trengs, men også synkronisert og komplett. “Full contact” kommer naturlig for noen, men kan opptrenes om det ikke faller naturlig.

2. Du må utvikle relativt høy absolutt muskelstyrke

Jo større motor, desto bedre er grunnlaget for å utvikle krefter. Maksimal muskelstyrke vil nesten alltid trumfe og er et sikkert kort på veien mot eksplosivitet. Tung trening er derfor essensielt, og i denne kategorien finner vi blant annet “Max-Effort Method”. Det er få unnskyldninger for å ikke trene tungt. Du trenger en god dose med tung trening for å bli så eksplosiv du kan bli.

3. Du må utvikle eksplosiv styrke

explosive mofoEt fenomen kalt Explosive Strength Deficit (ESD) forklarer oss at mange eksplosive aktiviteter, som for eksempel hopp, kast, spark, slag, osv. er såpass raskt utført at man ikke kan utnytte sin maksimale muskelstyrke til det fulle. Man rekker med andre ord kun å aktivere deler av sitt maksimale styrkepotensial. Dette betyr at selv om maksimal muskelstyrke er veldig viktig… gjelder det kun til et visst punkt. Når du har blitt relativ sterk i forhold til respektive krav, er det ikke lenger mye å hente på å bli enda sterkere. På dette stadiet må du trene opp evnen til å rekruttere maksimalt med muskelfibre på kortest mulig tid. Dette gjør du blant annet med “Dynamic-Effort Method”, eller eksplosiv trening.

4. Du må utvikle reaktiv styrke

Evnen til å stoppe og reversere bevegelser, er i svært mange tilfeller nødvendig for å demonstrere maksimal eksplosivitet. Denne kvaliteten kan blant annet opptrenes via plyometrisk trening som fallhopp, og tilsvarende, samt knebøy, markløft og benkpress med strikk, som øker hastigheten på eksentrisk fase og dermed økt påvirkning av strekk-refleksen.

5. Du må lære å “slappe av”

Vitenskapen viser oss at mer avanserte utøvere ikke bare utvikler mer kraft på kortere tid enn amatører, men også at muskelkontraksjonen kjappere “slår seg av” igjen. Dette fører til at man både får en høyere effekt, og kan utføre påfølgende kontraksjoner med et kortere tidsintervall. Repeterende eksplosivitet avhenger derfor også av å kunne slappe av mellom slagene (bokstavelig talt for fightere). Treningsopplegget 3S-R jobber med det meste av dette og passer perfekt for deg om du ønsker å bli Større – Sterkere og Skadefri – Raskere! For å starte med programmet, klikk her.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published