Cart 0

Derfor er benken din dårlig og skuldrene dine smertefulle!

Benkpress Triceps Uncategorized

Jeg har selv opplevd det, og ikke minst observert det på en rekke andre... Jeg snakker om...

PROBLEMER med benkpress!

Hva er det de fleste opplever når det gjelder benkpress? Jo, skuldersmerter, eller problemer med brystmuskulaturen. Det er som regel her skadene fremkommer om noe går galt under benkpress. Jeg ønsker å dra inn en studie jeg nylig kom over på dette området, en studie som jeg mener er helt på jordet og villedende for alle som vil trene trygt og effektivt. "Fatigue effects upon sticking region and electromyography in a six-repetition maximum bench press". Studien ville finne ut av hva som skjedde med muskelaktiviteten til sentrale press-muskler under «sticking-point» i benkpress, altså, i det området du som regel feiler, om du har for mye vekt på stanga. Studien fant ut at muskelaktiviteten til bryst og skuldre økte i dette området, men de fant ingen økning i triceps. Det ble derfor anbefalt å trene bryst og skuldre for å styrke dette området, og ikke triceps. Okay, så hva er det som oftest skjer når noe går galt under benkpress? Jo, stanga beveger seg som regel ut av sin optimale løftebane, og for de fleste er dette oppover i retning hodet, altså, med stanga mer over skuldrene. Når dette skjer er det åpenbart at muskelakvititen til både bryst og skuldre øker, da de ta over arbeidet. Om styrken i triceps er på plass vil man derimot klare å opprettholde en rettere løftebane, slik at (over)belastning av skuldre og bryst ikke fremkommer! Med andre ord, jo mer man fokuserer på trening av bryst og skuldre, desto mer vil man ønske å presse oppover mot hodet istedet for i en rettere linje, fordi man forsterker problemet og muskelubalansene mellom press-musklene. Og igjen, hva er det folk sliter med? Jo, skader relatert til skuldre og bryst.Triceps Men triceps? Hvor ofte har du opplevdt problemer med triceps, eller sett andre med skader i triceps? Nettopp. Det mediale hodet til triceps er sterkt underutviklet, og er for mange (meg selv inklusiv) et svakt område hva gjelder benkpress. Studiens konklusjon er feil da den ikke ser på teknisk feil under benkpress som en årsak til endring i muskelaktivering. For å presse i en rett linje er man NØDT til å ha god styrke i triceps. Løsningen på å overkomme det svake området (sticking-point) i benkpress er derfor det motsatte av hva studien anbefaler. Tren triceps skikkelig, og se benken din bli bedre, og mindre smertefull! PS: Det betyr ikke triceps kickback. ;) Lær hvordan du skal trene her.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published