Cart 0

Bli sterk UTEN styrkeløft - er det mulig?

Benkpress Knebøy Markløft StyrkeCoach Styrkeløft Uncategorized

Styrkeløft

Styrkeløft er en idrett der det konkurreres i de 3 velkjente øvelsene, knebøy, benkpress og markløft. Spørsmålet er om du TRENGER disse 3 styrkeløftene for å bli sterk? 

De fleste som trener, bruker styrketrening som et verktøy for å realisere målsetningene sine, enten det er å se bedre ut, prestere bedre, eller forebygge skader. Ingen nyhet der... De fleste ønsker å bli sterkere, men kun en promille av alle som trener, konkurrerer faktisk i styrkeløft. Ingen nyhet der heller, men det er ikke hva treningsbransjen VIL du skal tro. For... Leser du 10 treningsartikler, vil du med stor sannsynelighet få høre av minst 8 av dem, at du MÅ trene knebøy, benkpress og konvensjonell markløft. Det er i hvert fall i nærheten av sannheten, og det VET du! Jeg kan også si dette på grunn av mine egne skriverier, som i stor grad går i den retningen, men jeg har siden jeg startet å skrive, ALLTID påpekt noe jeg mener ofte blir oversett, nemlig at du absolutt ikke TRENGER de 3 klassiske styrkeløftene for å bli sterk, og for å realisere målsetningene dine (med mindre du konkurrerer i styrkeløft). Jeg mener det er et særdeles viktig poeng å fremme. Et par av mine tidligste artikler, ble publisert med titlene: «Ttrenger vi egentlig knebøy» og «Trenger vi egentlig benkpress?», der jeg på ingen måte slaktet øvelsene, men fremmet et mer nyansert bilde av behovet for disse øvelsene. Likevel har jeg etter det, anbefalt disse øvelsene, og bruker dem flittig i egen trening, og i trening av andre. Så, hva er da egentlig poenget?

Poenget mitt er at vi ikke på liv og død trenger å trøkke disse 3 løftene ned over hodet på folk! 

De 3 styrkeløftene, knebøy, benkpress og markløft, kan utvilsomt være gode og effektive. Det er det INGEN tvil om, men det er grunner til at de ikke bør anbefales i vilden sky. Her er et par av dem: 1. SVÆRT få trener styrke, for å konkurrere i styrkeløft. Flertallet trener styrke, for å se bedre ut, føle seg bedre, eller for å prestere bedre. Det er fakta.  Styrkeløft - skader2. SVÆRT mange har blitt skadet som følge av trening av styrkeløftene. Ja, det har stort sett med hvordan øvelsene TRENES å gjøre. Få er mer klar over det enn meg, da jeg selv har fått prolaps under knebøy. At mange sliter med, og har slitt med øvelsene, er likevel fakta. 3. Det tar som regel lengre tid å mestre styrkeløftene, enn øvrige normale styrkeøvelser. Det alene er ingen «unnskyldning» for ikke å trene dem, men med tanke på at alle ikke kan, eller vil bruke en coach for å få det innlært, eller får tak i en som evner å innlære dem godt nok, gjør det til et poeng. Det å trene med dårlig teknikk, er ALDRI smart. 4. Styrkeløft er en demonstrasjon av styrke i 3 fundamentale bevegelser. En knedominant, en horisontal press-dominant og en hoftedominant bevegelse. Disse bevegelsene har blitt tildelt knebøy, benkpress og markløft, respektivt, som mål på hvor sterk du er i hver bevegelse, da en tilsynelatende er sterkest i disse øvelsene. DET er ikke nødvendigvis korrekt om en har skader/smerter i skuldre, knær eller korsrygg. Dette burde være et tankekors, sett i lys av at svært mange sliter med skader, kroniske smerter, og generelt har redusert evne til å bevege seg, uten å kompensere. 5. Styrkeløftene bryr seg ikke om du skader deg! Om målet ditt er å bli sterkere for å nå målet ditt, enten du skal se bedre ut, eller prestere bedre, og du skader deg - hva da? Er da en økning med 5-10 kg i et av disse styrkeløftene, verdt å tape flere uker med trening, kanskje måneder, og i tillegg IKKE realisere treningsmålene dine, fordi du skadet deg under trening av styrkeløftene? For en styrkeløfter er risikoen kalkulert, da målet er å bli så sterk som mulig i disse 3 øvelsene. DET er hva det handler om for en styrkeløfter. Det er IKKE hva det handler om for alle andre. Hadde så vært tilfelle, ville «alle» konkurrert i styrkeløft. Siden det ikke er slik, må vi konkludere med at styrkeøkning alene, ikke har høyere verdi, enn å holde seg frisk, og realisere øvrige treningsmål. Jeg har før øvrig ikke hatt mange kunder og utøvere som setter styrkeøkning foran å holde seg skadefri. Flertallet holder heller litt igjen, for å unngå trøbbel.

Hva er det vi egentlig driver med?

«Vi» forguder altså 3 konkurranseøvelser i styrkeløft, som vi IKKE skal konkurrere i, som beviselig har stor skaderisiko, og er øvelser som ikke nødvendigvis er bedre enn noe annet for å realisere det vi trener FOR. Det vi FAKTISK gjør, er å gi hvert løft monopol på bevegelsen de opptrener, mens vi tilsidesetter et HAV med alternativer innen samme bevegelseskategori, som vi er kapable til å utføre med menneskekroppene våre. Dette blir faktisk tilsvarende som å gå inn i en matvarebutikk og finne ETT alternativ for mat og ETT alternativ for drikke. DET hadde vært noe eller hva? Tenk på det. Det er klart at det gjør ting enkelt å «bare trene baseløft», og når en ikke ser, eller vil se andre valg, så er det svært enkelt å «selge.» Dette er tilsvarende Styrkeløftsom at religion er enkelt å selge videre når en først har kjøpt seg inn. Det er på en måte ingen vei tilbake når en ikke ser andre løsninger enn sin egen. Det vi altså ofte gjør, for å få gevinst av styrkeløftene, er å kveste menneskekroppene våre, på veien til resultater. Vi hamrer en bestemt øvelse og bevegelse på en kropp, som ikke nødvendigvis trenger AKKURAT den, og den øvelsen. Alt er rett og slett ikke passende for alle, og jeg håper bildet til høyre er illustrerende nok til å banke dekke poenget inn... bokstavelig talt.

Det er ikke «alternativt», når det du gjør IKKE fungerer!

I mine øyne er det ikke «alternativt», når det du gjør IKKE fungerer. Blir du skadet av styrkeløftene, eller har forutsetninger som gjør at løftene blir utrygge, selv etter å lenge ha jobbet med teknikk på korrekt vis, så er ikke lenger de provoserende øvelsene et alternativ. Det BØR i hvert fall ikke være det. Løsningen er å tenke bevegelser fremfor en gitt øvelse, og sørge for at samme bevegelse blir dekket i treningen din. En frontbøy er for eksempel en «knebøy» selv om stanga er plassert foran på skuldrene, og ikke bak. Det er en annen øvelse, men det er tilsvarende bevegelse. Det finnes utallige varianter inne denne, og alle andre fundamentale bevegelser du bør trene. Bulgarske utfall - Silje Mariela Dette er en langt bedre løsning enn å hamre videre på det som ikke har fungert for deg. Det er heller ingen som sier, i hvert fall sier ikke jeg, at du ikke kan gå tilbake til styrkeløftene senere, etter du har terpet teknikk, eller arbeidet med problemområder. Poenget er ikke å kutte ut noe du vil gjøre, men å gjøre noe som er BRA for kroppen din, og som ikke ødelegger den på veien mot realisering av treningsmålene dine. Vil du for enhver pris trene styrkeløftene knebøy, benkpress og markløft i sin rene for, gjør det! Kan du det, uten problemer, er det lite som er bedre enn det. Fungerer ikke løftene for deg i dag, finner du oppskriften på smertefrie markløft, her - smertefrie knebøy, her - og smertefrie benkpress, her. SertifisertStyrkecoachI StyrkeCoach-kurset mitt, som jeg holder for både trenere og treningsentusiaster som ønsker å kvalitetssikre treningen sin, vektlegger jeg viktigheten av å tilpasse treningen, og øvelser til hver enkelt. «One size fits all» er fortid. Selv om jeg mener at alle i utgangspunktet BØR jobbe for å mestre styrkeløftene i sin rene form, er jeg raskt ute med å finne erstatninger til dem om problemer viser seg, slik at øvelser og treningen blir tilpasset kroppen, ikke motsatt. Det er IKKE bra å hamre firkanter inn i rundinger, og det er nøyaktig hva du gjør, når du tilpasser kroppen din til øvelsene du trener, og ikke tilpasser øvelser etter hva kroppen din er kapabel til, og trenger. P.S. Neste kursgruppe du kan melde deg på, starter i september. For å lese mer om det, og hvordan det foregår, klikk her.  


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published