Cart 0

Hvordan bli bedre i fotball?

Fotball Sprint Styrke Styrketrening

VM Tyskland har nettopp vunnet VM i fotball. Norge var ikke engang med i VM. Hva gjør vi galt? Nei, jeg er ikke den rette personen til å komme med løsningen på DET, men en sentral kvalitet, som ofte skiller vinnere fra tapere, er evnen til å holde tempoet oppe gjennom hele kampen. Det er ikke helt uvanlig at de siste minuttene er avgjørende innen fotball, og øvrig lagidrett (eller individuelle idretter for den saks skyld). Alle som har spilt fotball har erfart dette, men studier har vist at det i løpet av en kamp utføres opptil 1000-1400 repetisjoner med eksplosivt arbeid, i form av vendinger, hopp og akselerasjoner, som varer mellom 4-6 sekunder. I studien «Importance of Muscle Power Variables in Repeated and Single Sprint Performance in Soccer Players» så de på hvordan styrke i knebøy korrelerte med evnen til å utføre 40-meter sprint. I studien utførte testkaninene 40-meter sprint, etterfulgt av en 2-minutters pause, før en ny sprint ble utført. Dette ble gjort helt til tiden det tok å gjennomføre 40-meter sprint, ble redusert med 3%, sammenlignet med den beste tiden. Relativ styrke, altså hvor sterk du er i forhold til din egen kroppsvekt, viste seg å ha sammenheng med prestasjoner i sprint, og repeterende sprint. Dette er vel ingen hemmelighet, men det er alltid kjekt med repetisjon. I boken min, Det Beste Innen Styrketrening for Idrett, viser jeg deg hvordan du skal bli sterkest mulig, på minst mulig risikabel måte, sånn at du kan prestere optimalt i idretten din. Mangel på relativ styrke, er tilnærmet krise om du vil prestere optimalt i idretten din, enten det er på fotballbanen, eller på andre baner. Styrke er ikke alt, men det er slettes ingen svakhet. Du kan forhåndsbestille boken, her.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published