Cart 0

Får du vondt i ryggen når du løper?

Hamstrings Styrketrening

Ryggsmerter er en gjenganger blant kunder som anvender løping som treningsform.

Det er heller ikke uvanlig med kneplager, men vi holder oss i denne omgang til ryggen, da innlegget baserer seg på en interessant studie. Studien Increased Active Hamstrings Stiffness After Exercise in Females With a History og Low Back Pain hadde som hensikt å se om det var noen forskjell i hamstrings-stivhet hos kvinner med ryggsmerter, etter aerob trening. Løper12 friske kvinner, og 12 kvinner med en historie med ryggsmerter, ble satt til å utføre 20 minutters aerob trening på mølle. De kunne velge hastighet selv, men hellingsgraden på mølla, ble i løpet av de første 15 minuttene økt med 1 grad per minutt uansett. Målinger viste at det ikke var noen forskjell i stivhet i bakside lår rett etter treningsøkten, MEN etter 48-72 timer var det en signifikant forskjell. Personene med gjentagende ryggsmerter, demonstrerte altså signifikant økt stivhet i hamstrings, i forhold til kontrollgruppen etter 48-72 timer!

Hvorfor er dette interessant?

Spørsmålet som heller burde stilles er; «hvorfor ble det økt stivhet i bakside lår hos personer som hadde gjentagende ryggsmerter?» Svaret på dette kan inneholde flere elementer, men om en muskelgruppe viser tegn til overarbeid (her: hamstrings) er det andre muskelgrupper som IKKE jobber som de skal. Dette kalles synergistisk dominans og hva vet vi etter Shirley Sahrmann's funn på området? Jo, at overaktive hamstrings er et klassisk tegn på svakhet i setemuskulaturen. Videre er det vanlig at kjernemuskulaturen ikke er helt på stell om bakside lår jobber på overtid. Vi ser ofte løpere demonstrere overdreven bevegelse i korsryggen, nettopp fordi området ikke stabiliseres. Resultatet blir ryggsmerter og kompensasjoner. Dette vil fortsette i en ond sirkel inntil problemet motvirkes med KORREKT styrketrening for idrettsbevegelser, med de rette strategier man har for hånd. Du sørge for at kjerne, hofter, sete og kroppen for øvrig jobber som den skal, ikke bare når du trener styrke, men utvilsomt også når løping står på treningsplanen.

Konklusjon

Styrketrening for idrettMange benytter løping som treningsform, men de færreste har ikke grunnlaget på plass til å gjøre det, uten at det medfører problemer. Kompensasjoner som følge av dette gir seg ofte utslag i RYGGSMERTER. Dette kan enkelt løses om du vet hva du skal gjøre, og det vil ikke gå bort av seg selv om du bare velger å overse problemet. Løping kan fint benyttes som treningsform, men ikke før det grunnleggende er på plass. En kropp som ikke har det fundamentale på plass til å bevege seg, vil alltid kompensere og det vil alltid fremkomme slitasje et sted, før eller senere. Du må altså vite at ryggsmerter som følge av løping der kunden påpeker stramme hamstrings, ikke nødvendigvis har med hamstrings å gjøre. Sistnevnte er et symptom på de underliggende årsakene til problemet. Det er fort gjort å overse dette og rette overdrevent fokus mot hamstrings, men om dette ikke er årsaken, vil du kunne gjøre vondt verre! Vil du ha oppskriften på styrketrening for idrett? Klikk her.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published