Cart 0

Sånn skal du trene! Ifølge Bruce Lee

Bruce Lee Uncategorized

Bruce Lee er en velkjent person og blir ofte sitert i treningssammenheng. Det er ikke rart, da mannen utvilsomt var forut for sin tid, og var en kapasitet verden mistet altfor tidlig. Vi kan lære mye av han!

Et annet velkjent faktum er at oppnåelse av treningsresultater er noe de fleste av oss sliter med fra tid til annen. Dette kan «enkelt» løses om du hører på Mr. Lee.

Det skal ikke stå på tilgang på treningsinformasjon i disse dager. Vi har tilgang på enorme mengder vitenskap, erfaring, meninger, osv. og du har egentlig bare å velge den veien som passer deg best og «vips» er målet oppnådd... Eller? Bruce Lee Denne enorme kunnskapsmengden er dessverre også kilden til alt «ondt» hva gjelder oppnåelse av resultater. Det er slettes ikke bare positivt med konstant tilgang til «ny» informasjon og «revolusjonerende» treningsmetoder.
“Absorb what is useful, Discard what is not, Add what is uniquely your own”
Du har garantert sett og hørt dette sitatet tidligere, da det trolig er det mest refererte sitatet fra Bruce Lee. Det er flere årsaker til dette og vi skal kjapt gå inn på hva dette sitatet potensielt kan gjøre for deg og treningen din. Kanskje dette enkle sitatet faktisk «revolusjonerer» fremgangen din, og gir deg mental lettelse fra all forvirring i treningsbransjen.

Absorb what is useful

For de fleste av oss, er hele essensen av tilegnelse av informasjon, å finne bedre løsninger på å nå konkrete målsetninger. I nåtid er det dessverre overflod med ofte motstridende informasjon, som medfører forvirring. Du er derfor nødt til å holde hodet kaldt når du leser treningsnettsteder og bøker, som går inn på det emnet du ønsker mer informasjon om. Ikke sjeldent vil ivrige treningsentusiaster, totalt endre fremgangsmåte på grunn av en ny trend, treningsmetode, eller konklusjon, fra en enkel forskningsrapport. Det blir en «hype», og en hopper på med det samme, fordi det høres veldig bra ut.... Om dette skjer er det et problem et sted! Leser du for eksempel en bok om muskelvekst og du totalt endrer nåværende treningsprogram, må det bety at nåværende opplegg er totalt elendig. Med mindre du er en nybegynner som peiler seg inn på noe fornuftig å følge, bør ikke dette skje om du har konkrete målsetninger per dags dato. Er for eksempel målet ditt å bli så sterk som mulig i baseløftene knebøy, benkpress og markløft, og du følger et Westside template, hva i huleste skal du da med trening av Tabata, 5 ganger i uka? Leser du om slike metabolske treningsmetoder er det kanskje like greit å ha dette på «vent» til du faktisk har fettforbrenning, eller arbeidskapasitet som hovedmål. Leser du derimot om en spesifikk mobilitetsøvelse for økte prestasjoner i baseløftene, er dette derimot noe som bør vektlegges med det samme, da det direkte vil innvirke positivt på målsetningen din. Som Lee sier må du ta til deg det som er nyttig.. for DEG!

Discard what is not

Alt er som nevnt ikke nyttig. Dette gjelder ikke bare for informasjon, men også hva du allerede gjør per dags dato. Om du er som folk flest, inneholder treningsopplegget ditt øvelser som ikke har noen nytteverdi for hva du ønsker å oppnå. Igjen, om målet er å bli så sterk som mulig, hvorfor flisespikke rundt bittesmå detaljer i forhold til kosthold, som egentlig kun har betydning for deg om du skal opp på en scene? Eller hva skal du for eksempel med morgenturer, eller kardio etter hver styrkeøkt? For gutta er kanskje ikke dette det største problemet, men når jentene har som mål å bli sterke og/eller bygge muskler virker det som de ofte har trøbbel med å nedjustere aktivitetsnivået - og dermed jobber de imot seg selv. Man er tross alt nødt til å ha et visst overskudd om kroppen skal kunne tilpasse seg høyere nivåer. Er du allerede svært aktiv på kardiofronten og du får psykiske problemer av å spise svært mye mat, må du nedjustere trening som ikke vil underbygge optimal fremgang mot hovedmålet ditt. Det er såpass lett å la seg distrahere av informasjon, slik mediene fungerer i dag, og det meste som dukker opp har lite, til null relevans for deg. Med mindre du ønsker å trene «litt av alt», så må du faktisk ta på deg skylapper og gå 100% inn for å realisere målsetningen din, og gjøre det du trenger. Det du trenger er trolig ikke den nye øvelsen som så interessant ut, eller treningsmetoden Ronnie Coleman snakket varmt om.

Add what is uniquely your own

Bruce LeeI tråd med Bruce sin filosofi skal du selvsagt være åpen for egen intuisjon. Dette betyr enkelt sagt at du også kan leke litt og prøve deg frem med ulike øvelser, metoder, osv. Noe motstridende med hva som allerede har blitt sagt, ja, men det betyr ikke at du skal gå totalt bananas. Det betyr derimot at du innenfor rammene du allerede følger, kan tillate deg å la inspirasjonen fra interessante områder, se dagens lys for å tilfredsstille nysgjerrighetsbehovet. Det er tross alt slik at vi har en tendens til å ville teste ut nye ting. Hovedformelen til å få dette til å fungere er å kun teste ut 1-2 «nye ting» i løpet av en konkret treningsfase, der øvrige rammer er fastsatt for å drive progresjonen i riktig retning. Resten av det du leser om eller hører andre snakke om som trigger nysgjerrigheten, bør du kanalisere ut av egen fremgangsmåte, inntil det igjen blir tid for å danne et nytt opplegg, for en ny fase.

Gjør det enkelt

Det enkle er ofte det beste, men det er ikke alltid så enkelt å gjøre det enkelt. Spesielt ikke nå om dagen. Mitt råd er å ta sitatet fra Bruce Lee til hjertet, se på det av og til, og spør deg selv om det du gjør faktisk underbygger målet ditt. Det er lov å være kreativ, men alt kan ikke gjøres på en og samme tid. Ta en god gjennomgang av treningsprogrammet ditt. Se om det samsvarer med hva du ønsker å oppnå med programmet. Tillegg det du vet vil gjøre programmet bedre, og fjern det du vet du ikke har bruk for. P.S. Om du vil gjøre det enkelt for deg selv, anbefaler jeg deg å følge oppskriften i mitt nyeste prosjekt.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published