Cart 0

Det er bedre å variere øvelser enn å tviholde på en håndfull!

Spør du en tilfeldig treningsentusiast.


Spør du en tilfeldig treningsentusiast hva han/hun foretrekker av øvelser, får du høyst sannsynlig en håndfull øvelser til svar. Spørsmålet er om det er best å holde på et knippe øvelser, eller om det er bedre å variere øvelsesutvalget i større grad?

Det bør ikke komme som noen overraskelse at jeg liker Westside-baserte treningsprogrammer. Det vil ikke si at jeg ikke anbefaler andre treningsformer, for det gjør jeg så absolutt. Alt til sin tid.

PERSONLIG foretrekker jeg Westside, på grunn av de tilrettelagte mulighetene det er for å skape variasjon. Forstår du systemet, kan du være svært kreativ, men likevel følge et forhåndsbestemt system. Det vil i praksis si at vi hyppig kan rotere øvelser i programmet, både hva gjelder hovedøvelser, og støtteøvelser.

Sett med mine øyne, skaper dette en meget stor fordel, nemlig økt treningsmotivasjon.

Selv om programmer som 5×5 og tilsvarende, der du trener de samme baseløftene uke inn og uke ut, kan fungere svært godt, må jeg personlig si at jeg ikke holder ut lenge med slike programmer. De er perfekte for nybegynnere, men gørr kjedelig senere i karrieren. Det er mulig du ser annerledes på det.

Variasjon betyr ikke at du skal variere i blinde, og aldri kjøre samme øvelse igjen. Det er å ta det vel langt. Hensikten med øvelser er at de skal gi deg noe, og du får lite av en øvelse du ikke tapper den for effekt, som rett og slett vil si at du må trene en øvelse, til den ikke gir deg mer. Det skjer som regel ikke på én økt, med mindre vi snakker om maksløft.

En interessant studie: Changes in exercises are more effective than in loading schemes to improve muscle strength, viste at det var hensiktsmessig å variere øvelser, sett opp imot variasjoner i intensitet, og konstant øvelsesutvalg. En kunne også se at det var hensiktsmessig mtp muskelvekst.

Jeg skal IKKE bruke denne studien som en konklusjon på noe som helst, men erfaringsmessig viser det seg at utøvere liker å ha en del variasjon i treningsopplegget, for å holde motivasjonen oppe.

Hva ligger egentlig i begrepet «variasjon»?



Older Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published