Cart 0

Friske knær? Unngå at ankelen KOLLAPSER!

Ankel Kneplager Pronasjon

Skal du holde knærne dine skade- og smertefrie, er det vesentlig at du UNNGÅR at ankelen kollapser.

Dette kalles ofte «overpronasjon», og bør ikke skje under løp eller styrketrening. Det er derimot ikke uvanlig at dette skjer under for eksempel knebøy og sprint. Dette medfører en vektdistribusjon som vil kunne skape ubalanser over tid. Sliter du i tillegg med smerter på skinnebeinet («shin splints») når du løper, er dette en ting du MÅ rette fokus imot.

Bildet under illustrerer dette problemet.

Du ser kanskje at skotøyet er «Vibram five fingers»? Det er trolig ikke optimalt for flertallet under løping, da det er minimal støtte i disse «skoene». Selv om minimalistiske sko kan ha sin plass, og det under styrketrening ofte er hensiktsmessig med harde og flate såler, er det ikke nødvendigvis like bra under løping.

Løsningen på pronasjon kan være svært omfattende, da alt ifra føtter til hofter, kjerne, etc, vil kunne påvirke status.

Tilpassede såler kan være en fornuftig start, i kombinasjon med et treningsopplegg som retter seg mot de underliggende årsakene som gjør at foten «har lyst til» å pronere under belastning (eller gange). Du finner løsninger på mange av disse årsakene i «Det beste innen skadeforebyggende trening».



Older Post Newer Post