Cart 0

Espen Nordhagens 3 geniale tips for å få kunden raskest mulig til målet sitt!

Baseløft Espen Nordhagen Kunde Kunden Kunder Mål Målsetninger Personlig Trener Personlige trenere Resultater Styrketrening

Det er mye rart som skjer når en kunde kommer inn på et treningssenter og møter en personlig trener med et colgate smil klistret fra øre til øre.

Det viktige her er ikke hvor hvite tennene til treneren er eller brylkremen som skal øke hipp faktoren til 30+, det som teller er om treneren faktisk har nok vett til å ta kunden raskest og tryggest mulig fra A-B!

Om du jobber som personlig trener så er disse 3 tipsene gode å ha gjemt i ”latsen” neste gang en kunde setter sin lit til deg.
Tips # 1 - Forstå hva kunden din faktisk vil oppnå!
Det høres så innlysende ut at det er latterlig, men utrolig mange som kommer til meg har hatt personlige trenere som har kjørt på med sitt eget løp og tatt kunden en helt annen vei enn dit han/hun faktisk ville gå. silje boksbøy Med dette mener jeg: Om en kunde ganske enkelt ønsker å gå ned i vekt, hvor komplisert trenger du faktisk å gjøre treningen? Må man bruke masse tid på å terpe inn baseøvelsene med perfekt teknikk, til tross for at kunden har null interesse eller nytte av dette? Er man nødt til å prakke på de olympiske løft siden disse trener hele kroppen på en super måte? Trenger man å fokusere på å øke maksstyrken i de tre store løftene? Skal man bruke tiden på en rekke tekniske detaljer som kunden faktisk ikke trenger på dette stadiet av treningen, bare fordi du som trener mener at dette er noe ALLE burde kunne? For raske resultater så fokuserer du energien der det er nødvendig og der du får mest igjen for tiden dere bruker sammen og her er det viktig å prioritere! Eksempel Når jeg får en kvinne på 55år inn døra som kun ønsker å gå ned i vekt og bli kvitt noen smerter her og der så setter jeg ikke henne til å knuse nye rekorder i knebøy på treningene fremover. Vi kjører lettere/tryggere varianter av hovedøvelsene, setter rehabiliterende øvelser inn i sirkeltreningsform og kjører på med øvelser som kunden raskt kommer inn i og får forbrent heftige doser med kcal, samtidig som vi bygger muskler. Ikke gjør det mer komplisert enn det trenger å være! Finn ut hva målet er, kutt ut det du ikke trenger og fokuser energien/programmeringen der du får mest mulig ut av hver time sammen, så står du igjen med et knippe hensiktsmessige øvelser og noen andre som du kan rotere på. Det er enkelt, kunden får det han/hun vil ha og mestringsfølelsen blir stor. Ikke la treningsnerden i deg ta over og tre alle de «viktigste» øvelsene nedover ørene på kundene dine, bare fordi det er «inn» å kjøre visse øvelser eller treningsfilosofien din tilsier at alle bør gjøre det samme som deg selv. Det som er viktig for en atlet er ikke nødvendigvis viktig for en 3-barns mor med et håp om å se ok ut til sommeren.
Tips # 2 - La kunden forstå at kostholdet er nøkkelen til synlige forandringer!
En meget stor andel av de som starter å trene tror hardnakket at det bare er å trene hardt et par ganger i uken, spise som før med den herlige norske kosten (jeg tar jo tran for hel#%&) og kjøpe en ny treningstights, så er den nye kroppen i boks! Not so… De aller fleste er sikre på at er det EN ting de kan så er det å spise sunt, og det er mulig at den god del egentlig kan dette, men…. DE GJØR DET IKKE! Om man ikke gir kroppen riktig næring så har den heller ingen grunn til å forandre seg. Hvorfor skulle den? Fordi man ønsker det? Man er ganske enkelt nødt til å fore kroppen med sunn næring for at den skal kunne vise dette på utsiden og det er ingen type trening i verden som kan fjerne effektene av et dårlig kosthold, i hvert fall ikke over tid. Mange sier at kostholdet er over 90% av likningen når det kommer til utseendemessige forandringer, noe jeg ikke vet om jeg støtter, men uten et skikkelig kosthold kan man vinke drømmekroppen sin farvel, for den kommer aldri til å klare å svømme opp igjennom fettlaget. Få dette inn i hodet på kunden din og sett opp et konstruktivt kosthold som de faktisk klarer å følge!
Tips # 3 - Hold kunden din skadefri for enhver pris!
Jeg har takk og pris aldri skadet en kunde og det akter jeg å fortsette med! Jeg kan ikke tenke meg noe verre som en personlig trener å skulle ende opp med å FORVERRE helsen til en kunde. Den triste sannheten er at det virker som om dette punktet ikke betyr like mye for alle trenere der ute og jeg har hatt mer enn EN kunde som har svidd av mange, mange tusen på personlige trenere som faktisk har gitt de en rekke plager gjennom den tiden de samarbeidet. Dette er i mine øyne ren galskap! Bench mode Mitt ypperste mål er å forbedre helsen til kunden min og fjerne eventuelle skader/smerter som er tilstede i kroppen deres. Etter denne prioriteringen så kommer målet til kunden (om ikke målet er å faktisk bli kvitt skader og smerter da som det ofte er). Når jeg skal lage en plan for en kunde tar jeg alltid en risiko vs gevinst evaluering, og ender så si alltid opp på den trygge siden. Eksempler Hvorfor skal jeg risikere rygg/kne helsen til en eldre dame som har en skjør kropp med å laste henne opp i dype knebøy med stang når jeg kan få henne til å utføre nærmest perfekte goblet squats til en benk som er satt i passe høyde for mobiliteten hennes? Kan man ikke oppnå resultater med sistnevnte øvelse? Jo selvfølgelig kan man det! Har jeg en atlet som har visse kvaliteter som MÅ være i boks for at suksess skal kunne oppnås så stiller regnestykket seg litt annerledes og man må vite at atleten kanskje har noen få år hvor maksimalt utbytte (rekorder, ære, penger og berømmelse) av sporten kan høstes og her legger man seg lenger mot risiko delen av likningen, da gevinsten er mye, mye høyere. Betyr dette at man skal gjøre dumme ting? Nei, men her presser man grensene mye mer og dermed kan man også høste mye mer om man gjør ting korrekt. Tror du at en skadet kunde vil nå målene sine? I think not! Kort og godt: Vurder alltid risiko mot gevinst når du skal trene en kunde og ikke lek med helsa til folk!
Avsluttende ord
Her fikk du servert 3 enkle og viktige tips som du alltid bør ha i bakhodet om du skal oppnå resultater som personlig trener. Husk at en personlig trener er ikke bedre enn ryktet sitt og om du har lyst til å leve av det å trene andre mennesker så er du ganske enkelt nødt til å ha resultater å vise til og intet gjør dette bedre enn å ta kunden raskest mulig fra A-B. BliEnSertifisertStyrkeCoach_580_banner-1


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published