Cart 0

Er rumenske markløft for korsrygg, eller for rumpa?

Korsrygg Korsryggen Rumenske markløft Styrketrening

Det er mange som lurer på om øvelsen rumenske markløft primært jobber med setemuskulatur eller korsrygg.

Det dukket nylig opp en studie som belyste et interessant emne.

Den belyste faktisk noe av det jeg anser som fordelaktig med rumenske markløft. Nemlig skikkelig stimulering av baksiden. Det er enkelt og greit en glimrende øvelse for å trene opp hoftebevegelsen. Likevel er det alltid snakk om korsrygg når det gjelder markløft og rumenske markløft.

Jeg er rimelig sikker på at mange benytter øvelsen for å trene korsryggen. Enten fordi de har hørt øvelsen nettopp jobber med korsryggen, eller fordi du har kommet frem til denne slutningen på egenhånd. Direkte feil er det absolutt ikke, for korsryggen må utvilsomt jobbe skikkelig. Trygg og effektiv utførelse av rumenske markløft avhenger av at du holder den "supertight", men er øvelsen fordelaktig for utvikling av styrke i nettopp korsrygg?

Studien jeg kom over var «A randomized trial to consider the effect of Romanian deadlift exercise on the development of lumbar extension strength» Det ble delvis konkludert med følgende:

 «The researchers concluded that training the RDL once per week for 10 weeks, signifcantly improved the 1RM performance of the RDL but did not signifcantly increase lumbar extension torque as assessed by the MedX lumbar extension machine."

Så hva vil jeg frem til med det her? Rumenske markløft er primært en hoftedominant øvelse! Selv om korsryggen jobber isometrisk er det ikke der den primære treningseffekten fremkommer. Skal du bygge bakside lår og setemuskulatur bør du blant annet gå for rumenske markløft.

BliEnSertifisertStyrkeCoach_580_banner-1

 



Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published