Cart 0

Fast Form-trener Svein Erik Gjøsund gir deg 5 "magiske" treningstips!

Fast Form Korrekt teknikk Kunde Kunden Optimal Trening Personlig Trener Prehabtrening Rehab Styrketrening Svein Erik Gjøsund Trener Treningsmetoden Treningsprogram Treningsprogrammer Westside

Fremgang er relativt, men noen ting er konstante. Jeg skal her gi 5 tips for å skape fremgang...
...ikke bare hos din kunde, men hos deg som personlig trener. I stedet for en overdreven lang introduksjon, tenkte jeg heller å skrive en overdreven lang artikkel. Som jeg alltid gjør. silje knebøy med strikk
Tips # 1 – Man må vite hvor kunden har vært, hvor kunden er og hvor kunden skal
Du kan ikke forvente å skape et optimalt trenings- og kostholdsopplegg uten oversikt over klientens tidligere problemer og erfaringer. Det som har blitt gjort før, gjenspeiles senere.
  • Har kunden din lang fartstid med Westside-inspirert trening?
  • Har du en gammel håndballspiller med en vond skulder eller et vondt kne?
  • Har du en gammel snekker som nå jobber med kontorarbeid?
Treningsplanleggingen må vinkles med dette i bakhodet, men man må alltid legge mest vekt på hvor kunden din faktisk skal. En godt utarbeidet anamnese er utrolig viktig her. Det er lett å se at den gamle snekkeren, i kontorarbeid, definitivt trenger fokus flere plasser ved første øyekast. Hvorvidt dette blir hovedfokuset må også baseres på hensyn til klientens motiv og mål for samarbeidet.
Tips # 2 – Teknikk, "The Woozle Effect" & respekt
Jeg kan ikke understreke hvor viktig dette punktet er. "Fast Form" bruker alltidgod tid på å innlære korrekt teknikk. Det spiller ingen rolle hvilken klient du har. Normale bevegelser skal alle kunne. Begynn med varianter av løftene, hos nybegynnere, for å lære inn mønsteret. Du må utvikle klienten gradvis mot hovedøvelsene. Dette sørger for:
  • Mestringsfølelse for hver nye barriere som blir brutt
  • Tid til å finne og fjerne problemområder
  • En gradvis innføring i styrketrening
  • Tid til å fokusere på det som er viktigst i starten; kostholdet.
  • At kunden ikke blir overveldet av informasjon.
Apropos siste punkt: ikke vær en bedreviter. Du kan mye. Kunden din forstår ikke alt dette. Selv det mest grunnleggende er utrolig komplisert. Gi en, maks to, korreksjoner per sett. Dette vil gjøre innlæringen mye enklere. Unngå ”The Woozle Effect”, mer kjent som ”broscience”. Ikke overøs kunden din med kunnskap basert på noe du hørte. Sett deg i situasjonen til kunden din. De har lagt sin tillit i dine armer og sluker det meste rått. Båndet mellom personlig trener og klient krever maksimal tillit, ikke misbruk dette. Dobbeltsjekk alt du hører og streb etter å bli den beste treneren du kan bli. Kunden din fortjener det.
Tips # 3 - Du er ikke kunden din.
Jeg antar du, som kunnskapssøkende personlig trener, mener vel. Jeg observerer, til tross for dette, at kunden sitt mål ofte forsvinner bak treneren sitt ønske. Man ønsker å ha supertrente kunder, men glemmer at kunden ofte bare ønsker litt mer energi i hverdagen. Er det virkelig nødvendig med 20 min prehab-trening og rehab, deretter en Westside-RTS hybrid? Nei. Hva med kunden som bare vil ned til trivselsvekt? Her er det lett å legge slagplan med ”jakten på drømmekroppen” i tankene. Dette er ikke alltid tilfelle. Noen vil bare ha en trivselsvekt. Hør på klienten - Keep It Simple, Stupid.
Tips # 4 – Alltid ha en grunn for det du velger å gjøre
Kan du se gjennom alle dine treningsprogrammer og gi en god grunn for hvorfor du valgte akkurat den øvelsen, eller den treningsmetoden? Trenger egentlig Mia på 43 år, twist press for "peak contraction" i bryst supersettet med pendlay rows? Misforstå meg rett; du skal ikke programmere en tom, kjedelig økt fordi du har en kunde med et mindre spennende mål. Ei heller skal du unngå alternative økter. Du skal bare vite hvorfor du valgte den øvelsen. Grunnen er enkel; det er lett å velge noe som er "kult" og takserende, fremfor å velge noe som faktisk vil utvikle din klient maksimalt. Benkpress eller push-ups? Med kjetting? Bulgarsk med overkropp frem? Eller overkropp rett? Til kasse? Bare en hantel? Alt dette kan være spennende varianter, men om det ikke gagner din kunde er det bare en måte å fylle tiden på. Ikke bli en av de PT'ene som tar betalt for å fylle tiden med meningsløs, tanketom trening. All aktivitet er bra aktivitet, men du tar ikke 800 kroner timen for å si at noen skal løpe i en sirkel, og ta push-ups med strikk rundt armene. Tar du klekkelig betalt, setter du opp et skikkelig treningsprogram! silje diagonal planke
Tips # 5 - Kommunikasjon & PT-rollen
Kunden forventer og krever resultater raskt. Det er lett å si at døgnet har 24 timer, men kunden bryr seg lite om det. De vil ha resultat og det er ditt ansvar. Her er det viktig å sette seg ned med klienten og forklare, så enkelt som overhode mulig, at det er viktig å planlegge langsiktig. Resultater tar tid og om klienten stresser vil det bare føre til at ting tar enda lengre tid. Her kan man gjerne fortelle historier om andre klienter i lik situasjon og hvordan utviklingen gikk til der. Skal du ha et optimalt forhold til din klient er det viktig å ha korte kommunikasjonslinjer og inneha en autoritær rolle. Klienten er ikke sjefen. Dette er det ene tilfellet hvor kunden faktisk har fullstendig feil. De har ikke nok kunnskap om hva som er bra for deres egen kropp, spesielt de første ukene. Vær sjefen og vis kunden at du har autoritet. Kunden må ha nok tillit til din kompetanse til at de velger å stole på at du vet hva som er bra for dem. Du må ha nok tillit til din klient til å stole på at de vet når de er slitne og trøtte.
  • Observer
  • Lytt
  • Prat
Ser du at kunden din er sliten og sliter med oppvarmingen? Nedjuster intensiteten denne økten og gjør heller noe "moro" de siste 15 minuttene, noe kunden din elsker - noe de føler de trengte i dag. Dette kan gi mestringsfølelse selv på en dag hvor alt er mot dem. Akkurat denne faktoren er essensiell hos en god PT: evnen til å være tilstede i øyeblikket. Fra egen erfaring; jeg setter ALT i system ned til hver minste detalj i flere uker av gangen. Noen uker må jeg justere ting basert på responsen fra kunden. Her er det også viktig at du får kunden til å levere en liten ukeslogg til deg. Noter ned spørsmål du gjerne vil ha utfyllende svar på ved slutten av uken og forklar for kunden at det er viktig at de er ærlig mot deg. Skal du justere trening- og kosthold må du vite tilstanden til personen. Kundene må vite at du ikke jobber imot, men for målet deres. Et par eksempler på gode spørsmål:
  • Hvordan har energien din vært denne uken?
  • Har det vært noen utfordringer denne uken ift jobb, søvn, annet?
  • Er det noe du føler du ikke helt har kontroll på rundt trening og kosthold?
Kunden sier ikke noe om du ikke spør. Du kan ikke hjelpe om du ikke vet hva som foregår. SPØR! Håper dette innlegget kan hjelpe deg på veien mot å bli en bedre trener og styrkecoach. Det finnes ikke problemer; bare løsninger! SC_facebook_banner PS: Du kan nå forhåndsbestille teorikurset til StyrkeCoach.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published