Cart 0

Dypere knebøy best for å bygge fremside lår!

Bakside lår Boksbøy Box squat Dybde Fremside lår Hamstrings Knebøy Styrketrening Teknikk

Det er ikke uvanlig at "halve" knebøy blir benyttet for å stimulere fremside lår i størst mulig grad. Er dette lurt?
Alle ønsker ikke å kjøre knebøy for å bli sterkest mulig. Det er også mange som søker enten muskelvekst eller prestasjonsøkning i forhold til sin respektive idrett eller hobby. Det er derfor viktig å vite hvordan ulik dybde faktisk innspiller på rekruttering av involvert muskulatur. Det har lenge vært en "sannhet" at halve knebøy stimulerer fremside lår bedre enn dypere knebøy. En nyere studie ville se nærmere på om dette var korrekt. 20 løpere med minst 4 års treningsbakgrunn fra både styrketrening og løping ble benyttet i studien. Deres 10RM i knebøy ble målt og deltagerne utførte 6 repetisjoner med denne belastningen for knebøy med både 45 og 90 grader knefleksjon. Muskelaktivering ble selvsagt målt. silje boksbøy Resultatet viste at knebøy med 90 graders knefleksjon førte til økt aktivering av rectus femoris (fremside lår) og erector spinae (ryggstrekkerne). Aktivering av bakside lår og legger viste ingen forskjell mellom de to dybdene.
Hva betyr dette?
Vi kan konkludere med at dypere knebøy er bedre for å aktivere fremside lår og at kun å fokusere på øvre del av knebøy ikke har like store fordeler på dette området som mange har spikret som en fasit. Dypere knebøy er derfor (som vi kan si vi allerede visste) best! Det mest overraskende var kanskje at det ikke var noen bedre økning i aktivering av hamstrings ved dypere knebøy, men her vet vi erfaringsmessig at en skikkelig boksbøy er på sin plass. Studien bruke riktignok ikke en godkjent dybde i knebøy, noe som kunne vært mer interessant. Det er likevel naturlig å trekke konklusjonen i retning at den varianten hadde resultert i tilsvarende (eller høyere) rekruttering. Det er for øvrig synd at setemuskulaturen ikke ble målt under dette forsøket.
Bare gjør det slik!
En som virkelig kan knebøy er Dave Tate. Her viser han hvordan man skal utføre skikkelige boksbøy (box squat). Her snakker vi optimal rekruttering av baksiden (rumpe, korsrygg og bakside lår), og som vi nå har gått inn på vil en slik dybde medføre skikkelig rekruttering OGSÅ av fremside lår!

Vi går inn på alt du trenger å vite om innlæring av knebøy i teorikurset vårt. Et must for alle som er ute etter fremgang uten skader og smerter! Les også: Smal eller bred beinstilling i knebøy? BliEnSertifisertStyrkeCoach_580_banner


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published