Cart 0

Hvor mange sett bør nybegynnere bruke for å bygge muskler?

Bygge muskler Nybegynner Nybegynnere Sett Styrketrening

Du har sikkert en formening om hvorfor du setter opp et treningsprogram som du gjør, eller har du egentlig det?
Er det meste basert på synsing, personlige preferanser og erfaring? Isåfall er det ikke noe galt med det. Det er slik man lærer, og ofte kan denne type erfaring være vel så bra som noe annet. «Noe annet» er forskning. Knebøy - teknikk Foskning gir ofte konkrete svar på noe man lenge har visst har fungert, eller så oppdages noe banebrytende. I treningsverden skjer ikke dette så altfor ofte, men det hender jo man kommer over elementer man ikke har tenkt like mye over. Vi skal ikke inn på noe banebrytende denne gangen, men det dukker ofte opp spørsmål vedrørende hvor mange sett nybegynnere bør benytte per øvelse for å bygge muskler. Siden denne studien nylig dukket opp kan vi jo likegodt gå kort inn på den. Studien hadde som hensikt å se på hvordan ett kontra tre sett påvirket muskelvekst og styrke over en 12-ukers periode. Testgruppen var utrente (les: nybegynnere) og de utførte 2 øktenlige økter over 12 uker, der de hver økt utførte preacher curl med en belastning på 80% av deres 1RM i øvelsen. Muskeltverrsnitt og maksimal muskelstyrke ble målt før og etter treningsperioden. Resultatet avdekket at 3 sett medførte en større økning i muskeltverrsnitt, og trenden gikk også i retning 3 sett når det gjaldt styrkeøkning.
Ett eller tre sett?
Det er mange faktorer som innspiller på hvor mange sett man bør bruke per øvelse. Treningsbakgrunn, totalt treningsvolum, intensitet, totalt antall øvelser, antall treningsdager per uke, hvordan man «splitter» treningsprogrammet (fullkropp, muskelsplitt, overkropp/bein, osv.) er kun noen av de vesentlige faktorene som kan påvirke dette. Selv om mer viderekomne utøvere kan «komme unna med» kun ett skikkelig arbeidssett, er det tvilsomt at nybegynnere gjør det. Sistnevnte trenger både mer tid til teknisk innlæring, og ikke minst stimulering da belastningen som benyttes ofte er relativt lav. Selv om studien i seg selv ikke bærer noen særlig tyngde, peker den i retning hva erfaring og tidligere studier går i retning av, nemlig at nybegynnere trenger flere sett for å bygge muskler. I kurset mitt går jeg i manualen «Treningsprogrammering og metoder» inn på grunnleggende prinsipper for effektiv trening, både for nybegynnere og viderekomne. Dette er fundamental kunnskap du trenger, enten for å trene deg selv, eller andre, trygt og effektivt. Kanskje lever du av trening og ønsker å forbedre deg selv? Eller kanskje får du bare en rekke spørsmål fra bekjente om treningstips du ønsker du kunne gitt gode svar til? Kurset gir deg muligheten til å gjøre nettopp dét.
Med dette kurset så blir jeg en mye bedre veileder :-) Nina FursethOg var vel aldri i tvil om at jeg kom til å bli det, etter å siste tiden (årene) har fulgt DINE tips, råd og retningslinjer for teknikk m.m i forbindelse med styrketrening og de gode baseøvelsene. Mine PT klienter er veldig fornøyde, siden de nå får direkte og effektive råd for fremgang, for ikke å snakke om innlæring av mye bedre og skadeforebyggende teknikk. Og best av alt er at de skjønner det bedre! Jeg er kjempefornøyd! Nina Furseth Total Fitness Coach ProPTA Certified Professional Private Trainer & Nutrition Technician/ Kostveileder 
For mer informasjon om kurset og flere tilbakemeldinger så langt, sjekk denne siden.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published