Cart 0

Knebøy - føler du det ene beinet jobber mer enn det andre?

Bekkentilt Knebøy Styrketrening

Knebøy skal ikke alltid være lett, men flertallet velger likevel å utføre øvelsen til tross for større og mindre problemer med øvelsen. I dagens innlegg ser vi på et relativt vanlig problem.
Spørsmålet under dukket nylig opp, og siden det kommer fra tid til annen, og jeg ofte observerer dette problemet i levende live, så tenkte jeg å gå kjapt inn på det.
Hei Eirik, Når jeg kjører knebøy føler jeg at høyrebeinet jobber mer enn venstrebeinet. Jeg føler meg rett og slett ubalansert og ustabil. Vet du hva det kan komme av? Hilsen frustrert knebøyer
Det «utrente øyet» vil ofte uttale at venstrebeinet er svakere og at dette vil utjevne seg over tid, men det vil det stort sett ikke gjøre. Med mindre vi snakker om en totalt nybegynner som nettopp har testet ut knebøy, finnes det underliggende faktorer som gjør at den ene siden blir «mer trent» enn den andre under knebøy. Spørsmålet er hvorfor? Er det ikke naturlig at det ene beinet er svakere enn det andre, og at det sterkeste beinet tar over hoveddelen av arbeidet? Joda, det er forsåvidt sannhet i det, men det er en grunn til at det ene beinet er sterkere (eller svakere) enn det andre! Grunnen har i svært mange tilfeller å gjøre med strukturelle forhold, nærmere bestemt, ubalanser i bekkenet, eller øvrige knokler som legg- og lårbein. Andre problemer kan selvsagt også innvirke, men vi holder oss til bekkenproblematikk i denne omgang. Asymmetri mellom høyre og venstre side er tross alt relativt vanlig og er ofte en underliggende årsak til at utførelse av knebøy kan føles noe «skeivt». Bildet under illustrerer et slikt eksempel. Bekkentilt Om skjelettet ditt har et slikt utgangspunkt når du skal trene knebøy, eller annet, vil beina selvsagt måtte operere noe asymmetrisk. Et slikt problem kan ofte identifiseres av en fot som er plassert foran eller bak det andre, eller som er mer ut-rotert enn det andre. Dette er eksempler på kompensasjoner som ofte er nødt til å fremkomme under to-beinsøvelser der et asymmetrisk bekken er tilstedeværende. Ofte vil man også i bunnposisjon av knebøy kunne se en liten høydeforskjell mellom høyre og venstre kne, og utførelsen av knebøy vil rett og slett ikke føles 100% balansert.
Du er ikke alene om dette problemet!
Det er faktisk mange som sliter med dette, og jeg vil påstå at det er flere som har bekkenubalanser som medfører en følelse av ubalansert knebøy, enn de som føler bevegelsen er 100% «clean». Det er med andre ord en grunn til at mange sliter med knebøy og ikke klarer å gjøre det samme som styrkeløftere og vektløftere gjør. Sistnevnte har ofte en struktur som gjør det gunstig (les: enklere) å utføre øvelser som knebøy uten kompensasjoner. En interessant studie som så på hvor vanlig det var med bekkentilt og ubalanser hos asymptomatiske kvinner og menn kom frem til at det var relativt vanlig med både «anterior pelvic tilt» og ubalanser mellom høyre og venstre side, sistnevnte særlig blant menn.
There was significant difference in pelvic angle between sides for males but a non-significant difference between sides for females. Fra studien: Assessment of the degree of pelvic tilt within a normal asymptomatic population.
Personlig erfaring med en rekke evalueringer av bekkenubalanser, og observasjon av knebøy, gir meg også en del nyttig informasjon vedrørende forekomst av dette problemet. Jeg vil påstå det er relativt vanlig og «sliter» med tilsvarende problematikk selv.
Er det problematisk for knebøy?
Se på illustrasjonen under... Bekken knebøy Hvor problematisk kan det være å kjøre knebøy med slike ubalanser? Med tanke på at knebøy er en øvelse der begge bein er nødt til å jobbe identisk for å kunne opprettholde en helt rett ryggrad, uten kompensasjoner, er det faktisk en grunn til å utvise noe skepsis og forsiktighet. Man ser ofte løftere med ubalanser, så kroppen ér kapabel til å tilpasse seg, og ikke minst tåle belastning påført en asymmetrisk kropp. Det er likevel langt ifra alle som takler det. Tidligere skader, aktivitetsnivå i hverdagen, treningsbakgrunn, yrke, nåværende skader og smerter, og en rekke andre faktorer vil kunne påvirke hvordan et asymmetrisk bekken invirker på utførelse av knebøy... og potensiell problematikk. Personlig har jeg hatt uflaks og endt opp med prolaps under knebøy. Jeg har aldri følt at knebøy har medført 100% balanse, og har rett og slett ikke følt at vanlige knebøy har vært passende for meg og min struktur. Jeg fant en løsning i boksbøy, men det er en avsporing... Les mer om de 12 beste øvelsene du kan ha i treningsprogrammet ditt.
Avsluttende ord
Det trenger ikke være problematisk å trene knebøy selv om man føler det ene beinet jobber mer enn det andre. Faktisk er det ganske vanlig og har ofte årsak i bekkenubalanser. Sistnevnte kan enten være et strukturelt, eller funksjonelt problem, hvilket betyr at man ikke alltid kan gjøre noe med det. I slike tilfeller er det ofte en fordel å finne andre alternativer til knebøy, og eventuelt legge et større fokus på utførelse av ett-beinsøvelser. Det er viktig å være klar over at dårlig teknikk i knebøy, på et dårlig grunnlag, er enda verre enn kun dårlig teknikk i seg selv. Det er derfor viktig, både når du trener deg selv, og andre, at du er klar over denne problematikken. Ta gode valg. Finn de beste løsningene for deg selv og andre, og velg «annerledes» om noe ikke føles helt som det skal. PS: Om du vil lære å ta kloke valg rundt knebøy (og andre øvelser), både når det gjelder teknikk og alternative løsninger, slik at du kan kvalitetssikre egen, og andres trening - klikk her


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published