Cart 0

Smerter i lysken? Gi styrke til DENNE muskelen!

Lyskesmerter Skadeforebyggende trening Smerter i lysken

Lyskeskader er ikke uvanlig for oss treningsentusiaster. Kanskje mest kjent er det for fotball og hockeyspillere, men i løpet av noen år har jeg erfart at dette også er et relativt vanlig problem for oss som kjører knebøy og markløft.
Jeg har selv hatt lysketrøbbel i forbindelse med både fotball og styrketrening. Sjansen er vel der for at også DU har hatt et problem på dette området, så spørsmålet blir jo da «what to do with that shit?» Skjermbilde 2013-05-21 kl. 01.39.11 Jeg har ikke skrevet spesielt mye om smerter i lysken og lyskestrekk tidligere. Det er flere årsaker til det. Den fremste er at ting veldig sjeldent er isolert. Selv om man har vondt et lite område betyr det ikke nødvendigvis (selv om det kan) at man kun kan gjøre EN liten isolert ting og VIPS så blir problemet borte. Eller finnes det unntak? Det jeg HAR snakket mye om er muskelen gluteus medius og viktigheten av å få den til å jobbe skikkelig. Dette primært via det vi typisk kjenner som "aktiveringsøvelser". Det er mange grunner til at jeg har, stadig gjør og vil fortsette å snakke om viktigheten av dette.
En studie på kroniske smerter i lysken
En nyere studie hadde som hensikt å se på årsakene til kroniske lyskesmerter da dette langt ifra er kartlagt. Forskerne fikk 18 fotballspillere til å delta i studien der 9 av dem hadde hatt kroniske ensidige lyskesmerter i minst 4 uker før påbegynnelse av studien. Flere stående tester av hoftefleksjon ble utført og muskelaktiviteten til adductor magnus (innside lår) og gluteus medius ble målt med EMG.
Resultater av studien?
  • Målinger av det stående beinet viste blant den skadede gruppen en reduksjon i aktiveringsraten mellom innside (adductor magnus) og utside lår/hofter (gluteus medius). Størst variasjon var det i påbegynnelse og i midten av bevegelse. Så mye som 40-50% mindre aktivering ble registrert i gluteus medius i forhold til den friske testgruppen.
  • Målinger av det bevegende beinet viste en reduksjon i aktiveringsrate på 50-60% grunnet opptil 70% reduksjon i aktivering av gluteus medius.
Enden på visa fører oss tilbake til start
Aktivering av gluteus medius er important shit. Det er fort gjort å glemme/overse dette, men det er likefullt veldig enkelt å gjøre noe med det. Det å få igang denne muskelen vil ikke bare forebygge skader og kroniske smerter i knær, rygg og lysk, men også en drøss andre områder som følge av dens store påvirkningsområde.
Her har du et eksempel på en fin og litt mer "funksjonell" aktiveringsmetode med strikk du gjerne kan utføre som en del av oppvarmingen din.

For flere løsninger, øvelser og metoder for systemisk skadeforebygging er det verdt å investere i treningskurset vårt.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published