Cart 0

Skuldersmerter - gi styrke til superheltene og ta kverken på skurkene!

Skuldersmerter Styrketrening

Det vil alltid finnes skurker og superhelter. Ikke bare i filmer og i hverdagen ellers, men også når det kommer til kroppen, treningen din, og som her skal se på - også når det gjelder skuldersmerter!
I denne artikkelen skal vi identifisere både skurker og superhelter, se på hvilke kamper som det stadig kjempes om, og ikke minst finne en strategi for å la ”den gode” siden gå seirende ut av den evige kampen mot de onde kreftene.
Første runde: Kampen om nakke- og skulderhelse
Nakke- og spesielt skuldersmerter et av hverdagens største problemområder. God skulderhelse er ikke lenger en selvfølge, og det begynner å bli såpass vanlig både for utøvere og vanlige folk, at det nesten er overraskende å finne en person som ikke har noe som helst problem med dette området. I det ene hjørnet finner vi følgende skurker..
Shredder (pec major)
Shredder
Bebop (pec minor) og Rocksteady (biceps)
Bebop Rocksteady Shredder har åpenbart lederrollen i denne gruppen og har en tendens til å la sitt sinne gå utover stakkars Bebop og Rocksteady som på sin side følger sjefens befalinger slavisk, men som også til tider velger å gjøre ting på sin egen måte (gjerne som følge av noe lav intelligens). Aggresjon og sinne fører gjerne til at de blir anspente, og det er nettopp hva som skjer med disse to kjeltringene... Shredder (pec major), Bebop (pec minor) og Rocksteady (biceps) har alle en negativ innvirkning på skulderhelsen vår om de blir for sinte og tighte. Dette medfører (enkelt sagt) gjerne at skuldrene roteres forover, hvilket betyr at optimal bevegelse blir problematisk ved diverse bevegelser som involverer skulderkomplekset. Både det å presse ting fremover (benkpress) og å løfte ting overhodet (skulderpress), kan fort føre til problemer og symptomatiske skuldre. I det andre hjørnet finner vi følgende superhelter..
Michelangelo (infraspinatus), Leonardo (rhomboideus), Donatello (midtre trapezius) og Rafael (nedre trapezius)
Ninja Turtles Ninja Turtles har som vi alle vet nok av kvaliteter til å nedlegge det meste av motstand på sin vei, til tross for deres hengivenhet for pizza (pizzatime, anyone?!). Da denne firerbanden fikk sin oppsiktsvekkende styrke (som i deres tilfelle dreide seg et ufrivilling påførelse av grønt «gørr») var det duket for kamp mot Shredder og hans kompani. Kan de fire overvinne motstanden og redde skulderkomplekset fra smerte og problemer? Uten tvil, men da må Leonardo (rhomboideus), Donatello (midtre trapezius), Rafael (nedre trapezius) samt Mchelangelo (infraspinatus) fungere optimalt! For å fullføre denne oppgaven kreves det mer enn pizza og de kan vurdere å benytte deg av følgende våpen for å bekjempe de negative effektene Shredder og kompani har på skulderhelsen.
Våpen #1 – Roøvelser
De fleste varianter vil duge, men liggende roing har vist seg å være et glimrende alternativ. Sørg for at du trekker skuldrene ned og bak og gjerne hold vekten kontrollert i et sekund i topposisjon. Benyttelse av dette våpenet vil primært medføre stor styrkeøkning i Donatello (midtre trapezius) og Leonardo (rhomboideus).

Våpen #2 – Sideliggende utrotasjon
Sideliggende ut-rotasjon har vist seg å aktivere Michelangelo (infraspinatus) i størst grad, og det er et soleklart våpen å inkluderre for bekjempelse av skurkene og skuldersmerter.

Våpen #3 – ”Y”
Rafael (nedre trapezius) er nødt til å fungere om god skulderhelse skal oppnås da han er sentral for optimal bevegelse av skulderkomplekset. ”Y” er et smart våpen i denne sammenheng. Strekk armene forover og løft opp. Tenk at bevegelsen skal komme ifra skulderbladet, og ikke fra vektene. Start gjerne liggende på magen på bakken uten vekter. Sørg også for at albuene er så strake som mulig.

Våpen #4 - Legg kjeltringene i strekk! (en eldre torturmetode)
Noen ganger kan det lønne seg å gå direkte til kilden av problemer og strekke dem skikkelig ut. Klem dem gjerne til grus før du deretter legger dem på strekk! Her et eksempel på tortur av et par av kjeltringene som kombinerer god klem, og dynamisk strekk!

Flere våpen du kan tillegge arsenale ditt finner du i kurset mitt. Det inneholder selvsagt en langt mer komplett løsning på skuldersmerter, og mye mye mer. Les mer om kurset her om du vil trene deg selv, eller andre, korrekt, trygt og smertefritt! Uten kunnskap vil skurkene vinne kampen. Ikka la dem gjøre det! PS: Del dette med alle du vet har behov for å kverke noen irriterende skurker! BliEnSertifisertStyrkeCoach_580_banner-1


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published