Cart 0

Du kan UNNGÅ prolaps under knebøy og andre seriøse skader om du lærer av MIN erfaring

Diverse Knebøy Prolaps

Det er ikke alltid så enkelt, det å lære. Det er heller ikke alltid så enkelt å finne ut av hva man KUNNE ha gjort annerledes for å ha oppnådd BEDRE resultater.
Noen ganger er derimot veldig enkelt. Noen ganger er det så enkelt som å se på hva du HAR gjort, og hva du IKKE har gjort, og lære av NETTOPP dét. Vi kaller det erfaring, og kan ofte være din beste "lærer". Knebøy_dame
If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. - George Bernard Shaw
For noen år tilbake, etter å ha sett venner og bekjente på styrkeløftstevne ble jeg selv motivert til å gjøre noe med min personlige rekord i knebøy. Etter å ha sett på norske styrkeløftere utføre knebøy med høy stangplassering, med mer olympisk stil og vektløftersko, ble jeg motivert til å utføre høyfrekvent trening av knebøy med tilsvarende stil. Jeg endret med andre ord flere variabler fra hva jeg vanligvis var vant med. Som regel gikk det i hoftedominante knebøy med flate sko og bredere beinstilling. Noen dager etter å ha satt et greit løft på 180 kg, var det duket for moderate sett med 140 kg på stanga med ny teknikk. Det gikk fint de første par settene, men så skjedde det noe.... knebøy_skadeOpp fra bunnposisjon på sett nummer 3, eller 4, halvveis opp i løftet, var det noe virkelig galt et sted. Et sverd kjentes ut til å være på vei gjennom ryggen min, og jeg måtte reversere bevegelsen så stanga kunne hvile på tverrstengene og sikringene (takk gud for at jeg hadde sikringer!)... Jeg tok tak i en del av racket og gjorde hva jeg kunne for å reise meg etter å ha dumpet stanga. Jeg fant fort ut at det ikke var noe sverd noe sted, og ingen som forsøkte å kappe meg i to, så det var jo en glede i seg selv, men bevisstheten om det gjorde lite med å lindre smertene... Her snakker vi INTENSE smerter. Smerter jeg aldri før, eller siden, har opplevd. Jeg klarte, med hjelp av treningskameraten min å komme meg ned til en liggende posisjon. Bare det å bøye seg ned var så smertefullt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var ikke noe bedre å komme seg ned på rygg. Det var rett og slett uutholdelig smertefullt. Det ble til at vi fikk ringt legevakta, og ette en time dukket de opp på gymmet... Jeg må si det var rimelig flaut å bli løftet opp i en båre, og bært ut ifra mitt eget treningslokale, uten å kunne bevege på meg, KJØRT til legevakta og bli liggende der, totalt paralysert. Jeg fikk snakket til meg en god dose morfin, og det gjorde ting bedre i noen timer før de ville jeg skulle prøve å reise meg (de vil jo ikke ha folk unødvendig liggende på legevakta). Det gikk greit, men smertefullt å komme seg opp til stående posisjon, men da jeg stod der ble jeg plutselig likblek, svetten piplet plutselig utover hele kroppen, jeg ble svimmel og var på nippet til å kaste opp. Dama sa hun aldri hadde sett meg sånn før. Jeg var, og følte meg totalt hjelpesløs. Skaden var altså en akutt prolaps, eller skiveutglidning på godt norsk. Det er sikkert noen som opplever dette i langt mindre grad, og kanskje noen også i større grad (selv om jeg har mine tvil om at det er mulig), men alt jeg vet er at dette ikke er noe jeg vil kjenne på igjen. Jeg VET at det er en viss risiko involvert i all trening, så man kan aldri være sikker, men... Man kan lære av de feilene man gjør, og sørge for at man gjør det man kan for å IKKE fremprovosere de samme feilene! Jeg vet jeg gjorde ting jeg ikke burde ha gjort med tanke på bakgrunnen min med tidligere ryggplager, og et par problemer med vanlige knebøy. Så jeg visste egentlig bedre. Problemet var at lysten til å sette en ny rekord ble større enn fornuften, og jeg tror mange har det slik til stadighet. Jeg vet hvertfall at JEG har det sånn. Om problemer dukker opp, eller skal vi si, om de SAMME problemene dukker opp, igjen og igjen, så ligger problemet i mangel på å gjøre noe konstruktivt med den erfaringen man har. knebøy_dameNår det gjelder meg selv og knebøy har jeg funnet løsningen i boksbøy, og har til nå kunnet trene denne uten problemer. Jeg hadde små problemer med knebøy før den store smellen kom, men det måtte tydeligvis bli slik at jeg måtte kjenne på det å være PARALYSERT før jeg endret tilnærmingen min på dette området. Jeg også har hatt andre problemer som har tvunget meg til å finne nye løsninger, men ryggskaden er desidert det største problemet jeg har måttet overkomme. Den har virkelig lært meg å omfavne de minste tekniske detaljer, slik at øvelser kan utføres uten å fremprovosere skader og smerter. Og OM det skulle skje, har jeg lært at det alltid finnes alternativer! Det er på dette tidspunkt det blir relevant å nevne kurset mitt, for jeg har satt min egen treningserfaring i system ut ifra de problemene jeg har måttet overkomme. Jeg har lagd manualer og oppskrifter på ulike fundamentale øvelser og fremgangsmåter som må være med i ethvert treningsliv skal man kunne opprettholde treningsglede over et helt liv. Det handler ikke bare om å oppnå resultater med treningens ulike redskaper. Det handler også om å ha en velfungerende kropp, og ikke minst ha kunnskapen om fremgangsmåter og alternative valg man kan ta om ulike problemer dukker opp på veien. Trening, skal det gi deg ønsket effekt, må bli en vane, noe du gjør livet ut. Skal du leve med det, eller av det, må du sørge for å ikke bare lære av vitenskapen, men også erfaringen. Jeg tilbyr deg å lære av meg, mine feil og mine løsninger på de mange problemene jeg har måttet overkomme. Fra og med september vil StyrkeCoach-kurset legges opp på en annen måte, med tilhørende pris. Du kan likevel skaffe kursmaterialet innen 1. september til en pris som dekker treningsavgiften for et par år på et kommersielt treningssenter. Du kan gjøre mye skade på den tiden, og erfare mange problemer som tar deg lenger og lenger vekk ifra livet du ønsker. Sørg uansett for at du lærer av dine egne, og spesielt andres feil, om du ikke har tid til, eller ønsker å erfare alle disse feilene. Dét er budskapet.


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published