Cart 0

Det er ikke mengden som avgjør!

Kurs StyrkeCoach Styrketrening

Du er klar for trening, magen er full av kylling og ris, du røsker med deg treningsbaggen og durer avgårde til gymmet. Du har en plan. Du har et treningsprogram, du har øvelser og metoder. Sett og reps.
Du har dagens økt foran deg, og mens du beskuer øvelsene, legger du for første gang merke til at programmet faktisk minner deg om en handleliste til en barnebursdag...
[caption id="attachment_2285" align="aligncenter" width="287"]Bilde av øvelser Det kan være greit å revurdere dette programmet...[/caption]
Det er ikke noe galt i "mye rart med sukker på", men det som er greit "der og da", gjør lite for "herfra og videre"
Da jeg startet med styrketrening etter å ha lest Men's Health i ung alder, begynte jeg likegodt å kjøre på med alle mulige øvelser jeg kunne finne i bladene.. faktisk kjørte jeg på med det aller meste, samtidig! Det holdt ikke med flere ukentlige håndball- og fotballøkter, eller alle treningstimene på idrettslinja. Jeg skulle bli sterk i tillegg, og helst bygge en del biff også... Det manglet ikke på motivasjonen for å si det sånn... og etter jeg hadde skaffet noen vekter og basic treningsutstyr til å ha på gutterommet, så var det egentlig bare én ting som gjenstod... Å gjøre noe med det! [caption id="attachment_2286" align="alignright" width="246"]Mens Health Det er ikke mangel på "løsninger" i disse bladene".. ;)[/caption] Jeg hadde et stort treningshjerte, var rimelig manisk med treningen, og slukte rått alt jeg leste som virket å være bra... "De 6 beste mageøvelsene for sixpack"? Okay, det er disse, ja.. da må jeg vel følge programmet 3 ganger i uka! "Bygg buldrende bryst"? Notert. "Bli sterk som en bjørn-programmet"? Notert. "3 uker til Skipperns underarmer" Notert. Etter kort tid hadde jeg printet ut og planlagt en rekke ulike treningsprogrammer som skulle følges for å skape optimal fremgang. Lite tenkte jeg over at artiklene i samme blad var skrevet av ulike personer for ulike formål, så det første jeg tenkte var at ALT var bra, og burde gjøres. Det tok derimot ikke lang tid før jeg begynte å ane ugler i mosen, da jeg etter et par dagers ihugga trening av en rekke øvelser og programmer begynte å kjenne at dette, DETTE kom til å ta tid. MYE tid.
Det er rett og slett feil om du måler programmets effektivitet etter antall øvelser du har på papiret!
Nå, mange år senere, måler jeg ikke et programs suksess etter hvor komplisert det ser ut, eller hvor mange øvelser som er med. Likevel er et av de vanligste spørsmålene jeg får; "hvorfor har du ikke flere øvelser med i programmet?"
Flere? Hvorfor vil du ha FLERE øvelser når du for det første sliter med å utføre øvelsene du allerede gjør, og for det andre, trener med en innsats som bestemoren din lett kunne tangert?!
Nøkkelen til fremgang...
Ligger i hvordan øvelser utføres og hvordan de trenes, ikke hvor mange du klarer å dytte inn i treningsprogrammet. Hvordan en øvelse utføres betyr hvordan du utfører den teknisk. Er alt som det skal være? Har du kontroll på øvelsen? Virkelig kontroll? Hvis ikke, trenger du ikke 7 tilsvarende øvelser. Det trenger du rett og slett ikke! Hvordan en øvelse trenes vil si hvor hardt du trener den. Her snakker vi BÅDE om intensitet i form av belastning, og i form av innstilling. Førstnevnte er klar for mange, mens sistnevnte ofte faller igjennom. Det er faktisk DU som avgjør om en øvelse vil utfordre deg eller ikke, noe som både har med belastning og innstilling å gjøre. Og tror du at du trenger noe mer "avansert", enten det gjelder type øvelse, eller antall øvelser, så tro om igjen. Det er SJELDENT nødvendig.
Excellence is doing ordinary things extraordinary well. John W. Gardner
I alt jag etter "den perfekte" kroppen, bli sterkere, større, tynnere, slankere, hvor er ønsket om å kvalitetssikre? Hvor er ønsket om å virkelig mestre sin egen kropp og sin egen trening? Du trenger ikke imponere andre, men du TRENGER en kropp som er frisk, en kropp som er sterk og skadefri. Du har faktisk bare én kropp, og du bestemmer selv hva du skal bruke den til og hvordan du bruker den.  Er du usikker på hvordan du skal trene teknisk riktig. Ikke teoretisk, men hva du faktisk gjør i praksis, er det mye som må bort, for å tillate det nye (og bedre) å komme frem. Som Yoda sier; "you must unlearn what you have learned". 

Skal du virkelig mestre hvordan du trener i praksis, må du altså fjerne det du har trodd har vært korrekt, for å gi plass til det som ér korrekt. I kurset mitt fokuserer jeg utelukkende på strategier som fungerer i praksis. Det som ikke fungerer i praksis, lukes ut, slik at mer plass blir gitt det som fungerer. Om du vil mestre treningen din, og virkelig kvalitetssikre deg selv, sjekk ut kurset mitt og send inn søknaden din. Du vil forstå at det ikke er mengden som avgjør. Spørsmålet er om du er villig til å fjerne troen du har, for å gi rom til klarheten du trenger?


Older Post Newer Post


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published